Yleisradio sai kunniaa aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa

by salla

Tuoreen selvityksen mukaan Yleisradio on Suomen aktiivisin yritys sosiaalisessa mediassa. Verkkojulkaisu Mediaviikko.fi:n selvityksessä tutkittiin kaikkien Suomen 500 suurimman yrityksen käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Selvityksen lähestymistapa oli määrällinen, eli siinä laskettiin kullekin yritykselle indeksiluku mm. läsnäolosta eri palveluissa, seuraajien ja fanien määrästä ja aktiivisuuden määrästä. Alustoista olivat mukana Facebook, Twitter, YouTube ja Google, josta mitattiin hakukoneosumien määrää. (Tiedot pohjautuvat YLEn omaan uutiseen aiheesta, sillä itse tutkimusraportti on maksullinen.)

Tarkastelimme Media2-projektin tiimoilta Yleisradion toimintaa laadullisesti osana erästä konferenssijulkaisua, ja analyysin perusteella Mediaviikon tulosta on helppo uskoa. Analyysissamme vertailimme neljän suomalaisen yrityksen toimintaa Facebookissa tutkimalla määrällisesti ja laadullisesti heidän Facebook-seiniensä sisältöjä.

Yleisradio erottautui tutkimuksessa aktiivisena keskustelunaloittajana. Fanit kommentoivat postauksia suhteellisen aktiivisesti, mutta Yleisradio ei erityisemmin pitänyt keskustelua yllä alkukaneettinsa jälkeen. Toisaalta aineistosta erottuu myös keskustelu, jossa Yleisradion edustaja keskustelee yhtiön rahoitusmallista ja mainosten käytöstä kysyneen fanin kanssa pitkään ja perustellen.

Laadullisesti kiinnostavaa oli Yleisradion rento, suorastaan kaverillinen viestintätyyli, jossa kuitenkin viestit muistettiin yleensä allekirjoittaa asiallisesti ja tehdä selväksi, kuka organisaatiosta on äänessä. Myös yleläiset omilla henkilökohtaisilla profiileillaan ovat aktiivisia verkossa, mikä lienee voittopuolisesti hyvä asia. Lukijan kannalta tilanne menee kuitenkin välillä helposti sekavaksi heti, jos omalla profiilillaan kommentoiva yleläinen ei muista mainita organisaatioaffiliaatiotaan. Tätä tapahtui tarkastelujaksolla muutamaan otteeseen.

Eduksi ja etumatkaksi Yleisradiolle todettakoon on se, että yhtiön tuote, mediasisällöt, ovat helposti linkitettävissä sosiaalisen median palveluihin. Tilanne on sisällöntuotannon ja toisaalta suorien mainekohtaamisten kannalta siinä mielessä huomattavasti helpompi kuin vaikkapa elintarvikkeita valmistavalla Valiolla. Liekö taustalla tämä sisältöjen tuoma helppous vai aktiivinen some-strategian luominen, mutta Yleisradio on verkossa erottunut suomalaisista mediataloista aktiivisella ja kokeilevalla otteellaan. Muut mediatalot ovat aktivoituneet viimeisen vuoden-parin aikana hyvin perässä, ja nyt esimerkiksi vaalipaneeleiden yhteydessä on näkynyt aktiivista verkko-osallistamista.

Laaksonen, S-M. & Neiglick, S. (2011). Creating and destroying b2c stakeholder relationships on Facebook. Paper presented at EUPRERA Congress 2011 – Public Relations in a Time of Turbulence in Leeds Metropolitan University, UK (Sep 7-10 2011).

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: